Den boje s prokrastinací

Den boje s prokrastinací

 

V rámci měsíce sebezdokonalování dnes máme skutečnou perličku, neboť 6.9. je mezinárodní den boje proti prokrastinaci. Ajaj, říkáte si? Správně 🙂 Dnes už se nic odkládat nebude.

 

bigstock-Concept-for-procrastination-an-51568768

Pojďme si jako první věc říct, že prokrastinace nemusí být vždy nutně jen lenost. Může ji totiž vyvolávat stres, úzkost, strach ze selhání, přehnaný perfekcionismus.. I když samozřejmě i lenost může hrát svou roli, respektive – v souvislosti s popularizací pojmu „prokrastinace“ se stále častěji volně zaměňuje za lenost, což nemusí být vždy pravda a často nebývá.

Všichni asi známe situace, kdy píšeme jeden oficiální dopis úřadům dva týdny a kdykoli se posadíme ke klávesnici a chceme začít psát, cítíme najednou nutkavou potřebu provést generální úklid celého bytu včetně oken, garáže a sklepa. Je to lenost? Pravděpodobně ne. Pokud si však místo psaní dopisu lehneme k televizi a budeme pasivně konzumovat nabízený obsah, pak to lenost být může.

Pojďme se tedy podívat, jestli by nám s tím nemohlo pár rad pomoci.

 

1. Pohni sebou

Sedíte v pracovně před hromadou dokumentů, které je potřeba zpracovat, a vůbec, ale vůbec, se vám do ní nechce? OK. Bude se prokrastinovat. Co ale zkusit něco smysluplného, místo bezcílného klikání na obrázky na facebooku? Zkuste si jít zaběhat, projít se, udělat pár kliků, nebo si dát půlhodinku jógy a s čistou hlavou se zkuste vrátit k práci. Ne. Ne „zkuste“. Výmluvy jsme už slyšeli. Sednout – a makat!

2. Nastavte upozornění

Nastavte si denní anebo hodinové upozornění v mobilu, které vám řekne, že máte dělat něco užitečného, místo mrhání časem, dokud ten čas nebudete mít.

3. Buďte kreativní

Nezáleží, co to bude. Ale zkuste každý den něco vytvořit – upravit fotku, zeditovat video, napsat článek nebo kus kódu.. – cokoliv, kde se vyjádří vaše kreativita a nebude vás zdržovat od pozdější rutiny.

4. Vstávejte brzy

Nejlepší na brzkém vstávání je ticho a klid, do kterých se probouzíte. Ráno se můžete v poklidu koncentrovat na zpracování těch největších a nejtěžších úkolů, které by vám odpoledne zabraly hodiny a hodiny. A abyste brzy vstali, musíte samozřejmě také chodit brzy spát, jinak ráno neuděláte nic 🙂

5. Uklízejte průběžně

A to ne jen nepořádek na stole. Pokud žijete obklopeni chaosem, ať už v mailu, v obýváku nebo na to-do listu (který si samozřejmě poctivě vedete), věnujte denně 15 minut jeho uklizení, aby se nestalo, že za měsíc uvidíte nepořádek tak velký, že se k jeho srovnání budete chystat další měsíc.

6. Nejste dokonalí

A nikdy nebudete. Krutá pravda? Kdepak. Nikdo z nás nebude. Není třeba se trápit během celkem zbytečné cesty za absolutní dokonalostí. Je třeba si tohle uvědomovat a neklást na sebe přehnané a nesplnitelné nároky, protože tím se ze začarovaného kruhu prokrastinace nedostanete. Nezapomínejte, že prokrastinace mimo jiné vzniká také ze strachu a obav ze selhání. Zkuste zjistit, co ve vás vyvolává chuť prokrastinovat a bojovat s tím.

7. Bavte se!

Tím nemyslíme na sociálních sítích. Jeden z důvodů, proč máme tendenci prokrastinovat, je touha dělat co nejvíc věcí najednou. Identifikujte klíčový projekt a věnujte se postupně těm nejvíce důležitým k těm nejméně naléhavým. A nezapomínejte na zábavu – běžte do kina, divadla nebo na výstavu. Vypnout na chvilku od práce a přepnout do relaxačního módu vám pomůže se později lépe soustředit.

8. Nesmiřujte se s tím!

Jsou věci, se kterými mnoho dělat nemůžeme. S prokrastinací můžeme zatočit velmi snadno. Nejhorší, co pro sebe můžete udělat, je smířit se s něčím, co můžete snadno změnit. Nikdy neříkejte „Jsem prostě líný“ nebo dokonce „Jsem už takový a jiný nebudu“. Takové věci už nikdy neříkejte!


Držíme vám všechny palce v boji s prokrastinací. Uvidíte, že i malé krůčky vám výrazně pomohou a nakopnou vaše „flow“ tak, že postupem času dokážete s odkládáním zcela zatočit. Máte nějaké své osvědčené triky, jak se přimět k práci? 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *